מוזמנים להכיר את הספר החדש שלנו "החופש הכלכלי שלך"

על מהותה האמיתית של החירות

בימים אלו של חג הפסח, כמעט ובלתי נמנע מלחשוב מחשבות על יציאה מעבדות לחירות. אנו יושבים עם ילדינו בליל הסדר ומספרים שוב ושוב, שנה אחר שנה על יציאת בני ישראל ממצרים, על 40 שנה במדבר, על חציית ים סוף, על הארץ המובטחת…
בעודי מתכוננת לחג – פסח ראשון בו ביתי בת השנתיים מדברת ושואלת שאלות בלי סוף – חשבתי על המשפט “והגדת לבניך” ותהיתי – מה אגיד לה? מה אני רוצה לספר לה מעבר לאגדה עצמה – מה אומר לה על המהות האמיתית של החירות כפי שאני רואה וחווה אותה. כפי שאני מאחלת לה לחיות…
לא פעם מספר לי מתאמן על סיטואציה בה הוא חש חסר אונים. שאין לו מה לעשות עם סיטואציה מסוימת, או שהוא מחויב לפעול בדרך אחת ויחידה.
תחושות אלו של חוסר ברירה הן תחושות קשות שלא פעם בתיאורן מזכירות משהו מתחושות של עבדות. (ולאו דווקא פיזית כי אם נפשית).
אחת השאלות שאני חוזרת ושואלת מתאמנים שלי היא “מה יקרה אם במקום אין לי ברירה – תחשוב יש לי בחירה?”
שהרי תמיד יש בחירה. אם לא בסיטואציה עצמה – אז בתגובה אליה ובהמשך הדרך ממנה.
דוגמא מאוד קיצונית לכך היא מצב של שכול. לא פעם אני שומעת את המשפט – “אבל מה אני כבר יכולה לעשות? הוא מת. את זה שום דבר לא ישנה”. וזה נכון..
אבל מה שיכול להשתנות היא הדרך משם והלאה, היא האופן שבו אנו בוחרים להכניס את השכול כמרכיב מרכזי בחיינו.
אבל לא חייבים להסתכל על דוגמא קיצונית על מנת להבין שבכל סיטואציה ומצב – קטן או גדול – לעיתים אנו חשים שאין לנו ברירה כאשר למעשה – תמיד יש בחירה. דנה (שם בדוי) הגיעה אלי לאימון עסקי. היא הייתה בתחילת דרכה כמטפלת אלטרנטיבית והרגישה תקועה. היא שכרה חדר טיפולים לא רחוק מביתה, אך הוצאות השכירות גרמו לכך שכל שקל שהרוויחה מטיפולים הלך להוצאות השכירות. עצם העובדה שלא הצליחה לחסוך גרמה לה להתחיל ולפקפק בדרך בה בחרה. לשאול את עצמה האם לא עדיף לחזור להיות שכירה, בעבודה אותה אהבה פחות, ולו על מנת להחזיר למשפחתה את האוויר הכלכלי. דנה הרגישה שאין לה ברירה. אם לא תשכור את חדר הטיפולים – לא יהיה לה מקום לטפל. אולם אם תטפל אך לא תוכל להתפרנס מכך – תהיה לה בעיה כלכלית אמיתית להמשיך בדרך בה כל כך נהנתה והרגישה כממלאת את ייעודה. מעבר לכל אלה, היא הייתה מחויבת עפ”י חוזה לעוד חצי שנה של שכירות. שאלתי את דנה – מה יקרה אם במקום להגיד “אין לי ברירה”, תגיד “יש לי בחירה”.
לאחר מספר דקות של שתיקה, דנה חייכה חיוך קטן ואמרה: “טוב, יש לי איזשהו רעיון, אבל הוא לא הגיוני וגם לא באמת יקרה…” ביקשתי ממנה שתשתף אותי בכל זאת. דנה אמרה שכבר שנים רבות יש לה חלום לעבוד מהבית, וכשסיימה את לימודיה פינטזה על פתיחת קליניקה בביתם אך הבינה שהדבר בלתי אפשרי. דנה גרה בדירת 4 חדרים עם בעלה ושני ילדיהם הקטנים, כך שלא היה לה חדר פנוי ולא היה באפשרותם לעבוד לבית גדול יותר.
לרגע קטן ובקול שקט היא תהתה מה יקרה אם במקום חדר לכל ילד, הילדים יחלקו חדר, ואת החדר הנוסף תהפוך לקליניקה. דנה העלתה חששות רבים ביניהם חשש שבעלה יתנגד. היא הסכימה לעשות “שיעורי בית” ולבדוק כמה אופציות שהעלינו, ביניהן האופציה הזו. היא תשוחח עם בעלה ותבדוק את דעתו והאם הפתרון שהעלתה בכלל ישים כולל מה ניתן לעשות בנוגע לחוזה שכבר הייתה חתומה עליו.
עם כל החששות, חשתי שדנה שהגיעה לפגישה היא לא אותה דנה שיוצאת ממנה. משהו בעיניים שלה היה אחר.
כבר לא עייף וכבוי. משהו של מוטיבציה נדלק בה והיא הייתה נחושה למצוא פתרון לשאלה כיצד תוכל להמשיך ולמלא את ייעודה מבלי להתמוטט כלכלית.
אם לקצר את הסיפור, אספר לכם שכיום לדנה יש קליניקה מקסימה בביתה.
הסתבר שבעלה אהב מאוד הרעיון שהילדים יחלקו חדר שכן האמין שכך הקשר ביניהם יתחזק. ולגבי החוזה עליו הייתה חתומה – הסכים בעל הקליניקה לשחרר אותה מהחוזה תמורת מספר טיפולים אותם שמחה להעניק לו.
לא פעם בחיינו אנו מגיעים לסיטואציות בהן אנו מרגישים שאין לנו ברירה. שיש רק דרך אחת להגיד או לפעול. אני מניחה שכך חשו גם בני ישראל כשהיו עבדים במצרים. המצרים אמרו – ובני ישראל עשו. ועובדה, בשלב כלשהו משהו קרה, השתנה. פתאום הייתה ברירה. הייתה בחירה…
כשתשאל אותי ביתי מה זו חירות, אומר לה שזו האפשרות לבחור בכל סיטואציה,
לראות שתמיד קיימות כמה וכמה אופציות ולדעת שבכל מצב קיימת לי האפשרות לבחור ולנווט את חיי.
זוהי חירות אמיתית עבורי – לחיות ב-חירות זה לחיות מתוך בחירות.
חירות היא בחירה.  כי אם אין בחירה, זה מרגיש בכי רע 🙂

ומה איתך? האם גם את חיה ב-חירות?
לכבוד חג הפסח אני רוצה להזמין אותך לבחור תחום מסוים בחייך או סיטואציה,בה את חשה תחושת חוסר ברירה:
1. שאלי את עצמך – “מה יקרה אם במקום אין לי ברירה – אחשוב יש לי בחירה?”
2. רשמי על דף כמה שיותר אפשרויות, פרועות ככל שעולות על דעתך לפתרונות חלופיים.
3. במידה ואין לך רעיונות – בחרי 3 אנשים עליהם את סומכת ובקשי מהם רעיונות.
4. כאשר יהיו לך מספר רעיונות (שלך ו/או של אחרים) בחרי את אחד הרעיונות ממנו תתחילי.
5. הגדירי לעצמך – מהן 3 הפעולות המיידיות אותן את יכולה לעשות על מנת לבצע רעיון זה.
6. צאי לדרך עם תחושת בחירה ומוטיבציה מחודשת.
שיהיה בהצלחה!
חג חירות שמח מלא בחירות.
 * הטקסט מנוסח בלשון נקבה אך מיועד לגברים ולנשים כאחד.

קבלו מתנה - דו"ח 7 תובנות הבסיס שיעלו אתכם על הדרך לחופש כלכלי
הפוסטים האחרונים שלנו:
קבלו מתנה - דו"ח 7 תובנות הבסיס שיעלו אתכם על הדרך לחופש כלכלי
דילוג לתוכן