מוזמנים להכיר את הספר החדש שלנו "החופש הכלכלי שלך"

שלבים להשגת איזון בחיי

החיפוש אחר האיזון הוא נושא בוער, ונדמה לי שבזמן האחרון הוא עולה (באש?) כמעט בכל שיחה, על כל נושא – אישי או עסקי. אותה גברת (או אולי זה אדון?) בשינוי אדרת. זה עולה בשיחות עם חברים ומשפחה וזהו אחד הנושאים הבוערים שאני שומעת עליו גם ממתאמנים :” אני מרגישה שהחיים שלי יצאו מאיזון”, “יותר מהכול הייתי רוצה להרגיש איזון בחיי”, “עכשיו כשפתחתי עסק – אני לא יודע איך לאזן בין הדברים”… ועוד.
באימונים אישיים, אני פוגשת לא פעם את החיפוש אחר האיזון בין אימהות להגשמה עצמית, בין גוף לנפש, בין שכל לרגש, בין להישאר בבית או לצאת לבלות, בין משפחתיות לזוגיות ועוד…
באימונים עסקיים הנושא עולה בין היתר בשאלות כגון כמה שעות בשבוע נכון לי להשקיע בעסק, האם להתעסק יותר בשיווק או בפיתוח המוצרים והשירותים, מה קורה אחרי תקופה מאוד עמוסה – למשל אחרי חג שהביא עימו עבודה רבה (וטוב שכך) אבל כעת מרגישים שהופר האיזון, ויש עייפות גדולה…
נדמה לי , שאלו החיים המודרניים והמהירים, שמציעים לנו כל כך הרבה אפשרויות נפלאות ולעיתים מרוב שקשה לבחור מה כן ומה לא, האיזון מופר. ואיך יודעים שהוא הופר? פשוט מאוד – זה בוער מבפנים. זה יכול לבוא לידי ביטוי בעייפות גדולה, בתחושת פספוס מתמדת, בתחושה ש”אני לא מספיקה כלום” או “אני לא מגיע לעשות את מה שחשוב לי באמת”. לעיתים יודעים שהאיזון הופר כשעושים כמה דברים במקביל כמו לשוחח עם לקוח בזמן שמאכילים את הילד. כשהדברים מאוזנים – לכל דבר יש את הזמן הייחודי, הברור והנבדל עבורו. כשהדברים מאוזנים לא חיים בתחושה מתמדת של רגשות אשם כלפי הילדים, בן הזוג, העסק, עצמי…
כשמתאמן מעלה נושא הנוגע לעניין האיזון – אני קודם כל מבררת איתו מה זה איזון עבורו. יש מי  שעל מנת להרגיש איזון, חייב לשלב 2 שיעורי יוגה בשבוע. יש מי שעל מנת להרגיש איזון – משאירה את הילדים בבית ויוצאת לפגישה עם בעלה פעם בשבועיים באופן קבוע.
על מנת לענות על שאלה קשה זו (מה זה איזון עבורך), אני ממליצה למתאמנים שלי לבנות לעצמם מערכת שעות. כן – ממש כמו זו של הילדים, שאומרת באילו שעות בשבוע הם לומדים ספרות ובאילו חשבון. רק שבמערכת השעות של המתאמן – הוא מכניס את הדברים שחשובים לו בחיים ושהוא היה רוצה לשלבם באופן קבוע על מנת להגיע לאיזון הנכון עבורו: זוגיות, משפחה, זמן לעצמי, ספורט, תחביבים, עבודה, לימודים, סידורים ועוד. המערכת מתחילה בשעה הנכונה למתאמן להתחיל בה את יומו ומסתיימת בשעה הנכונה עבורו לסיים וכך למשך שבעת ימי השבוע. השעות המיועדות עבור כל נושא ונושא צבועות בצבע שונה. כך בולטת לעין החלוקה בין הדברים. ומאחר ואין כמו מראה עיניים, לאחר שהמערכת בנויה, אני בודקת שוב עם המתאמן האם אכן כך נראה שבוע מאוזן עבורו או האם יש צורך לשנות ולדייק. לעיתים נדרשים מספר סבבים של שינויים עד שהמתאמן אומר “כזה איזון אני רוצה לעצמי”.
לא פעם אירועים ושינויים משמעותיים בחיינו מפרים לנו את האיזון בחיים. דוגמא לכך אני יכולה לתת לכם מהחיים הפרטיים שלי. את נועם ילדתי לפני כחודשיים וחצי, בתקופה בה הרגשתי איזון נפלא בחיי בין הצד העסקי לצד האישי, לצד המשפחתי, לצד הזוגי. בשלבים האחרונים של ההיריון הייתי מוטרדת מאוד ממה יקרה לאחר הלידה לעסק שלי. פתאום יש מישהו נוסף שזקוק לזמן ואנרגיות. פתאום הגוף נזקק למנוחה ולשלווה יותר מהרגיל. וכל זאת, במקביל לכך שהעסק שלי גדל ומתפתח וכמות הלקוחות גדלה מיום ליום. אז איך מאזנים?
קיימות דרכים שונות לאיזון.
על עצמי גיליתי, שלפעמים בשביל להגיע לאיזון, אני בוחרת קודם כל להיות בצד השני, המנוגד למצב שבו אני נמצאת ורק אז להבין איפה נמצאת נקודת האיזון שלי. גיליתי את זה לראשונה לפני כ 10 שנים, כשהייתי בעולם המחשבים, כל כולי עסוקה בענייני השכל. והרגש והנשמה? הם נשארו בחוץ… כשהרגשתי שאני צריכה לאזן, קודם כל חיפשתי את המקום ההפוך להיכן שהייתי ומצאתי אותו בעולם התרפיה באומנות. עולם הרגש והיצירה. לאחר תקופה שעסקתי רק בזה, הרגשתי שגם זה קיצוני מדי עבורי, ושחסרים לי האתגרים הקוגניטיביים והלוגיים ושוב שיניתי כיוון הפעם לעבר עולם האימון. כיום – אני משלבת בעבודתי כלים מכל התחומים ומרגישה שזהו איזון מקצועי נכון עבורי (וכן עבור הלקוחות שלי).
אחד הדברים שחשוב לזכור הוא שאיזון מושג לאו דווקא ע”י חלוקה שווה בין דברים, אלא ע”י מציאת שיווי המשקל הנכון עבורי. אחד ירגיש מאוזן עם 10 שעות עבודה ביום, ואחר ירגיש מאוזן עם 7 שעות בלבד.  שיווי המשקל (המינונים השונים) אינדיווידואלי לכל אדם וכן הנושאים הממלאים אותו. יש מי שחייב ספורט על מנת לחוש באיזון ויש מי שלא. 
כאשר מדברים על איזון לא ניתן שלא להזכיר את נושא הבחירה. ללא בחירה קשה מאוד להגיע לאיזון. לשאול את עצמי מהו האיזון הרצוי לי זהו הצעד הראשון בלבד, שלא ניתן בלעדיו אך הוא לבדו אינו מספיק. במצבים בהם האיזון הרצוי שונה מהמצב המצוי – חייבת להיות בחירה וזאת על מנת שיוכל להתחיל השינוי האמיתי לעבר האיזון הרצוי.
אז מה הם השלבים להשגת איזון בחיי?
1. שאל את עצמך – מהו איזון עבורי ?
        * אילו דברים אני רוצה שיהיו בחיי על מנת שארגיש מאוזן.
        * מהם המינונים הנכונים עבורי ליצירת שיווי משקל.
2. בנה לעצמך מערכת שעות (כמתואר לעיל) המייצגת שבוע מאוזן עבורך – זהו האיזון הרצוי.
3. עקוב ורשום – כיצד נראה שבוע בחייך כיום – זהו המצב המצוי.
4. רשום איזה שינוי אתה בוחר לעשות על מנת לצמצם את הפער בין המצוי לרצוי.
5. רשום מהו הצעד הבא שלך לצמצום פער זה ומתי תבצע אותו.
צעד זה שבחרת הוא הצעד הראשון עבורך בדרך להשגת חיים מאוזנים.
זכור כי מה שנכון ומאוזן לך היום, אינו בהכרח נכון לך גם מחר.
חשוב להיות עם יד על הדופק (ובעיקר על הלב) ומפעם לפעם לוודא שמה שקבעת לעצמך עדיין רלוונטי.
בברכת הצלחה ואיזון בחיים,
יונית

קבלו מתנה - דו"ח 7 תובנות הבסיס שיעלו אתכם על הדרך לחופש כלכלי
הפוסטים האחרונים שלנו:
קבלו מתנה - דו"ח 7 תובנות הבסיס שיעלו אתכם על הדרך לחופש כלכלי
דילוג לתוכן